29 september 2018 kl.15:00 Grünewaldsalen, Konserthuset, Stockholm Uruppförande av körverket Dalen Beställning av Sveriges Radio Berwaldhallen text Solveig von Schoultz Medverkande: Radiokören, dir. Sofi Jeannin
19 juli 2018 kl.17:30 Kungliga foajén, Operan, Stockholm Uruppförande av två sånger till text av Tomas Tranströmer Ostinato Andrum juli Medverkande: Anna Norrby mezzosopran, Anders Wadenberg piano
30 maj 2018 kl.19:30 Windsor Auditorium Royal holloway University of London Egghead Hill, UK They call her Love Medverkande: RHUL Symphony Orchestra, dir. Claire Clyne
Fredag 18 maj - 2018, 18.00 Geshwornergården, Falun Uruppförande av Caminar för stråkkvartett Musiker ur Dalasinfoniettan: Vl 1 Anders Jakobsson Vl 2 Staffan Eriksson Vla Mats Hedrén Vlc Tomas Blanch
Svensk musikvår: 16/3 kl.12.00 Lost in a tunnel med Håkan Björkman solotrombon Sveriges Radio Studio 2
Svensk musikvår: 21/3 kl.12.00 Ça va? Ça va! framförs av Mårten Falk gitarr och Åsa Karlberg flöjt Grünewaldsalen, Stockholms konserthus
Uruppförande av Musik i Dalarna, Dalasinfoniettans beställningsverk: Primus motor med Dalasinfoniettan, dir. Daniel Blendulf Aveny Folkets hus, Ludvika 23/3 kl.19.00 och Kristinehallen, Falun 24/3 kl.15.00
Om rutan ovan inte visar rullande nyheter,
vänligen klicka här.
Komponerandet är för mig ett uttryckssätt, och jag är bra på att inspireras av en mängd olika saker i livet. Det kan vara en film jag sett, en bok jag läst, min samvaro med min dotter eller en artikel i en tidning som berör mig. Nu senast var det t.o.m. en virkning som inspirerade mig.
Musik av olika genrer kan också fungera som
inspirationskälla: en rytm, en basslinga, ett udda instrument eller en viss harmonik kan få igång fantasin.
Jag tycker det är viktigt att skriva för hand med penna och papper till att börja med. Då går det så pass långsamt att jag hinner höra fraserna i mitt huvud på ett naturligt sätt. Jag hör idéer i huvudet och tar pianot till hjälp. Det är inte så att jag sitter med en gåspenna precis. Jag använder dator när jag komponerar elektroakustisk musik men även för utskriften av partitur.
När jag komponerar elektroakustiskt använder jag ljud som jag spelat in och som bearbetas. Jag komponerar intuitivt på liknande sätt som när jag komponerar instrumentalt. Det är som ett äventyr för mig att se var det leder till.
Det är vägen som är målet.
Hälsningar,
29 september 2018 kl.15:00
Grünewaldsalen, Konserthuset, Stockholm Uruppförande av körverket Dalen Beställning av Sveriges Radio Berwaldhallen text Solveig von Schoultz Medverkande: Radiokören, dir. Sofi Jeannin
19 juli 2018 kl.17:30
Kungliga foajén, Operan, Stockholm Uruppförande av två sånger till text av Tomas Tranströmer Ostinato Andrum juli Medverkande: Anna Norrby mezzosopran, Anders Wadenberg piano
30 maj 2018 kl.19:30
Windsor Auditorium Royal holloway University of London Egghead Hill, UK They call her Love Medverkande: RHUL Symphony Orchestra, dir. Claire Clyne
Geshwornergården, Falun
Fredag 18 maj - 2018, 18.00 Uruppförande av Caminar för stråkkvartett Musiker ur Dalasinfoniettan: Vl 1 Anders Jakobsson Vl 2 Staffan Eriksson Vla Mats Hedrén Vlc Tomas Blanch
Dalasinfoniettans tonsättarprofil under säsongen 2017/18
Grammis 2015
Ylva Skogs CD Piano Concerto No 1 är nominerad till Grammis 2015!
Recensioner:
Upsala Nya Tidning 24/11 - 2017
Det är ju alltid en chansning att gå på konserter med
nyskriven eller åtminstone mer okänd musik. Men när det
funkar - som det oftast gör hos Uppsala Kammarorkester - kan
det bli hur bra som helst efter förutsättningarna. Och denna
gång var det så.
Med kompositören Ylva Skog på plats i salongen ansträngde
sig kanske både uttrycksfulla Rebecca Miller, en härlig
personlighet på dirigentpulten, och orkestern lite extra.
Inledande "They call her Love" var ett stämningsfullt stycke
med filmiska kvaliteter för stråkorkester, tillägnat en
chimpans med det vackra namnet Love. Från inledande
pianissimo till pumpande ostinatobasar och tremolognidande
violiner visade det på en tonsättare som kan sina saker.
Absolut ett verk som förtjänar att inlemmas i
repertoaren.
Björn G Stenberg
Bäst i test!
Opus. Magasinet om klassisk musik och opera.
Läs mer här: http://opusmagasin.se/review/bast-i-test/
Veckans Toppnotering i CD-revyn i P2
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2471
MUSIK Om det funnes en akustisk logotyp för "nutida musik", så skulle den inte passa in på Ylva Skogs musik. På en ny cd med Malmö symfoniorkester som ingår i serien Total Tonality (dB records) möter vi i stället en tonsättare som inte säger nej till en fin melodi och en polerad bleckblåsklang.
Ta Sortie et entrées, där det rycker och drar som en solig version av Stravinskijs Våroffer. Eller Modus vivendi med rörklockor och en virveltrumma som sitter som en smäck; en starkt narrativ musik med ett nyhetsfotografi från Afghanistan som inspiration. Och Pianokonserten med sina välkomnande melodier där piano och orkester tar rygg på varandra.
Det känns internationellt. Lite Ravel, Satie, Debussy, lite amerikansk postmodernism. Och med en stor fascination för klangfärgens betydelse, som ger både drömlika atmosfärer och maffiga orkesterattacker.
Hon lyckas överraska mig med något jag redan känner till men aldrig har hört.
Nutida konstmusik
Ylva Skog
"Piano concerto no 1"
(dB Productions/Naxos)
Betyg 4
Nog känner man igen
färgerna på Ylva Skogs
palett:
Stravinskyrytmerna som driveröppningsstycket "Sortie et entrée"
och en hastigt förbipasserande
minimalism. Men också melodierna
och den där oförskräckta lekfullheten som drar iväg med
hela köret.
Som i Pianokonsert nr 1, där uttrycket förfinas med
en
Atlantkorsande air av fransk
Poulenc-flärd. Skog komponerade
enbart utifrån lusten att skriva
just en pianokonsert och den
kvartslånga orkesterpärlan har fått
ligga till sig sedan 2005 innan den
reviderades och uruppfördes i fjol.
Att pianisten Ann-Sofi Klingbergs
framförande med Malmö Symfoniorkester under ledning av Ingar Bergby
nu
finns förevigad på skiva tillsammans med tre av tonsättarens
tidigare verk är ren lyx.
Bästa spår: Pianokonsert nr 1
Johanna Paulsson (DN)
Klassiskt
Ylva Skog
"Piano concerto no 1"
Betyg 4
...Man märker en härlig och
smittande vitalitet redan i inled
ningsstycket
"Sortie et Entrée" (1996), där taktarternas ständiga skiftningar borde
kunna
vålla dirigenten kaos, men som
här bara blir lekande virtuost.
Det finns här och var drag av
rytmiskt eggande minimalism,
inte minst i Modus Vivendi och
pianokonserten, uruppförd i sin
slutgiltiga version så sent som
2013, ett femton minuter långt
favoritverk, elegant spelad med
Ann-Sofi Klingberg vid pianot.
Stig Jacobsson (Hifi&Musik)
Recension:
En ny välskriven pianokonsert
Pianokonsert nr.1
Malmö Symfoniorkester
dirigent: Ingar Bergby
solist: Ann-Sofi Klingberg
" Verket består av en sats men ändå i den klassiska pianokonsertens tredelade ram: inledning i moderat tempo, en långsammare mellandel och en snabb avslutning.Soliststämman bygger i huvudsak på ett tema medan orkestern rör sig i betydligt större cirklar. Tonspråket har romantisk influens, klart tonalt med få men välplacerade dissonanser och kompositören utnyttjar den stora orkesterns potential till fullo, det är sällan man upplever så kompetent orkestrering i ett nutida verk."
Lars-Erik Larsson (Skånska Dagbladet) 2013-02-16
Lyssna:
Lyssna på tredje och sista satsen ur
mitt verk Pianotrio med Trio KMW:
http://www.youtube.com/watch?v=_btanFvhKes