For this website in English, click here!

Nyheter 2018:

 

29 september 2018 kl.15:00 Grünewaldsalen, Konserthuset, Stockholm
Uruppförande av körverket Dalen
Beställning av Sveriges Radio Berwaldhallen
text Solveig von Schoultz
Medverkande: Radiokören, dir. Sofi Jeannin

 

19 juli 2018 kl.17:30 Kungliga foajén, Operan, Stockholm
Uruppförande av två sånger till text av Tomas Tranströmer
Ostinato
Andrum juli
Medverkande: Anna Norrby mezzosopran, Anders Wadenberg piano

 

30 maj 2018 kl.19:30 Windsor Auditorium
Royal holloway University of London
Egghead Hill, UK
They call her Love
Medverkande: RHUL Symphony Orchestra, dir. Claire Clyne

 

Fredag 18 maj - 2018, 18.00
Geshwornergården, Falun
Uruppförande av Caminar för stråkkvartett
Musiker ur Dalasinfoniettan:
Vl 1 Anders Jakobsson
Vl 2 Staffan Eriksson
Vla Mats Hedrén
Vlc Tomas Blanch

 

Svensk musikvår:
16/3 kl.12.00
Lost in a tunnel med Håkan Björkman solotrombon
Sveriges Radio Studio 2

 

Svensk musikvår:
21/3 kl.12.00
Ça va? Ça va! framförs av Mårten Falk gitarr och Åsa Karlberg flöjt
Grünewaldsalen, Stockholms konserthus

 

Uruppförande
av Musik i Dalarna, Dalasinfoniettans beställningsverk:
Primus motor med Dalasinfoniettan, dir. Daniel Blendulf
Aveny Folkets hus, Ludvika 23/3 kl.19.00 och Kristinehallen, Falun 24/3 kl.15.00

 

Om rutan ovan inte visar rullande nyheter,
vänligen klicka här.

Vägen som är målet...


Komponerandet är för mig ett uttryckssätt, och jag är bra på att inspireras av en mängd olika saker i livet. Det kan vara en film jag sett, en bok jag läst, min samvaro med min dotter eller en artikel i en tidning som berör mig. Nu senast var det t.o.m. en virkning som inspirerade mig.


Musik av olika genrer kan också fungera som inspirationskälla: en rytm, en basslinga, ett udda instrument eller en viss harmonik kan få igång fantasin.
Jag tycker det är viktigt att skriva för hand med penna och papper till att börja med. Då går det så pass långsamt att jag hinner höra fraserna i mitt huvud på ett naturligt sätt. Jag hör idéer i huvudet och tar pianot till hjälp. Det är inte så att jag sitter med en gåspenna precis. Jag använder dator när jag komponerar elektroakustisk musik men även för utskriften av partitur.

När jag komponerar elektroakustiskt använder jag ljud som jag spelat in och som bearbetas. Jag komponerar intuitivt på liknande sätt som när jag komponerar instrumentalt. Det är som ett äventyr för mig att se var det leder till.

Det är vägen som är målet.

Hälsningar,

 

 

29 september 2018 kl.15:00

Grünewaldsalen, Konserthuset, Stockholm
Uruppförande av körverket Dalen
Beställning av Sveriges Radio Berwaldhallen
text Solveig von Schoultz
Medverkande: Radiokören, dir. Sofi Jeannin

 

19 juli 2018 kl.17:30

Kungliga foajén, Operan, Stockholm
Uruppförande av två sånger till text av Tomas Tranströmer
Ostinato
Andrum juli
Medverkande: Anna Norrby mezzosopran, Anders Wadenberg piano

 

30 maj 2018 kl.19:30

Windsor Auditorium
Royal holloway University of London
Egghead Hill, UK
They call her Love
Medverkande: RHUL Symphony Orchestra, dir. Claire Clyne

 

Geshwornergården, Falun

Fredag 18 maj - 2018, 18.00
Uruppförande av Caminar för stråkkvartett
Musiker ur Dalasinfoniettan:
Vl 1 Anders Jakobsson
Vl 2 Staffan Eriksson
Vla Mats Hedrén
Vlc Tomas Blanch

 

Dalasinfoniettans tonsättarprofil under säsongen 2017/18

Läs mer här!

 

Grammis 2015

Ylva Skogs CD Piano Concerto No 1 är nominerad till Grammis 2015!

Grammis

 

Recensioner:

 

Upsala Nya Tidning 24/11 - 2017
Det är ju alltid en chansning att gå på konserter med nyskriven eller åtminstone mer okänd musik. Men när det funkar - som det oftast gör hos Uppsala Kammarorkester - kan det bli hur bra som helst efter förutsättningarna. Och denna gång var det så.

Med kompositören Ylva Skog på plats i salongen ansträngde sig kanske både uttrycksfulla Rebecca Miller, en härlig personlighet på dirigentpulten, och orkestern lite extra. Inledande "They call her Love" var ett stämningsfullt stycke med filmiska kvaliteter för stråkorkester, tillägnat en chimpans med det vackra namnet Love. Från inledande pianissimo till pumpande ostinatobasar och tremolognidande violiner visade det på en tonsättare som kan sina saker. Absolut ett verk som förtjänar att inlemmas i repertoaren.

Björn G Stenberg

 



Bäst i test!

Opus. Magasinet om klassisk musik och opera.
Läs mer här: http://opusmagasin.se/review/bast-i-test/

 

 

SR P2

Veckans Toppnotering i CD-revyn i P2

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2471

 

 

Aftonbladet

MUSIK Om det funnes en akustisk logotyp för "nutida musik", så skulle den inte passa in på Ylva Skogs musik. På en ny cd med Malmö symfoniorkester som ingår i serien Total Tonality (dB records) möter vi i stället en tonsättare som inte säger nej till en fin melodi och en polerad bleckblås­klang.


Ta Sortie et entrées, där det rycker och drar som en solig version av Stravinskijs Våroffer. Eller Modus vivendi med rörklockor och en virveltrumma som sitter som en smäck; en starkt narrativ musik med ett nyhetsfotografi från Afghanistan som inspiration. Och Pianokonserten med sina välkomnande melodier där piano och orkester tar rygg på varandra.


Det känns internationellt. Lite Ravel, Satie, Debussy, lite amerikansk postmodernism. Och med en stor fascination för klangfärgens betydelse, som ger både drömlika atmosfärer och maffiga orkesterattacker.

Hon lyckas överraska mig med något jag redan känner till men aldrig har hört.

 

 

Nutida konstmusik
Ylva Skog
"Piano concerto no 1"
(dB Productions/Naxos)

Betyg 4

Nog känner man igen färgerna på Ylva Skogs palett:
Stravinskyrytmerna som driveröppningsstycket "Sortie et entrée"
och en hastigt förbipasserande minimalism. Men också melodierna
och den där oförskräckta lekfullheten som drar iväg med hela köret.
Som i Pianokonsert nr 1, där uttrycket förfinas med en
Atlantkorsande air av fransk Poulenc-flärd. Skog komponerade
enbart utifrån lusten att skriva just en pianokonsert och den
kvartslånga orkesterpärlan har fått ligga till sig sedan 2005 innan den
reviderades och uruppfördes i fjol. Att pianisten Ann-Sofi Klingbergs
framförande med Malmö Symfoniorkester under ledning av Ingar Bergby

nu finns förevigad på skiva tillsammans med tre av tonsättarens
tidigare verk är ren lyx.
Bästa spår: Pianokonsert nr 1
Johanna Paulsson (DN)

 

 

Klassiskt
Ylva Skog
"Piano concerto no 1"
Betyg 4

...Man märker en härlig och smittande vitalitet redan i inled ningsstycket
"Sortie et Entrée" (1996), där taktarternas ständiga skiftningar borde
kunna vålla dirigenten kaos, men som här bara blir lekande virtuost.
Det finns här och var drag av rytmiskt eggande minimalism,
inte minst i Modus Vivendi och pianokonserten, uruppförd i sin
slutgiltiga version så sent som 2013, ett femton minuter långt
favoritverk, elegant spelad med Ann-Sofi Klingberg vid pianot.

Stig Jacobsson (Hifi&Musik)

 

 

Recension:

En ny välskriven pianokonsert
Pianokonsert nr.1

Malmö Symfoniorkester
dirigent: Ingar Bergby
solist: Ann-Sofi Klingberg

" Verket består av en sats men ändå i den klassiska pianokonsertens tredelade ram: inledning i moderat tempo, en långsammare mellandel och en snabb avslutning.Soliststämman bygger i huvudsak på ett tema medan orkestern rör sig i betydligt större cirklar. Tonspråket har romantisk influens, klart tonalt med få men välplacerade dissonanser och kompositören utnyttjar den stora orkesterns potential till fullo, det är sällan man upplever så kompetent orkestrering i ett nutida verk."

Lars-Erik Larsson (Skånska Dagbladet) 2013-02-16

 

Lyssna:

Lyssna på tredje och sista satsen ur mitt verk Pianotrio med Trio KMW:
youtube   http://www.youtube.com/watch?v=_btanFvhKes

 

© Icreate webdesign 2006-2009 •••••